Badan Perakaunan

Description

badan oraganisasi
goh sheng
Note by goh sheng, updated more than 1 year ago
goh sheng
Created by goh sheng over 8 years ago
213
0

Resource summary

Page 1

Lembaga Piawaian Perakaunan Malaysia (Malaysian Accounting Standard Board) – MASB Ditubuhkan di bawah Akta Laporan Kewangan 1977 Lembaga ini mempunyai kuasa tersendiri untuk memaju dan menerbitkan piawaianperakaunan dan laporan kewangan di Malaysia. Fungsi dan kuasa MASB; Menerbit piawaian perakaunan baru Menyemak dan membaiki piawaian perakaunan sedia ada Menentukan skop dan penggunaan piawaian perakaunan Melaksanakan tugas sebagai penasihat awam

Institut Akauntan Awam Bertauliah Malaysia (Malaysian Institute of Certified Publics Accountants) – MICPA Ditubuhkan pada tahun 1965 di bawah Akta Syarikat 1965. Bertujuan untuk memajukan profesion perakaunan di Malaysia dengan memberilatihan dan peperiksaan. Untuk menjadi ahli MICPA;1. Lulus semua bahagian peperiksaan yang dikendalikan.2. mempunyai pengalaman bekerja sekurang-kurangnya 3 tahun.

Institut Akauntan Malaysia (Malaysia Institute of Accountants) – MIA Ditubuhkan pada tahun 1969 di bawah Akta Akauntan 1967. Bertujuan untuk memperkembangkan profesion di Malaysia dan bertindak sebagaipendaftar akauntan. Ahli-ahli MIA digelar akauntan awam (PA), akauntan berdaftar (RA) dan akauntanberlesen (LA).

Show full summary Hide full summary

Similar

Pythagorean Theorem Quiz
Selam H
IB SL Biology: Cells
mcgowan-w-10
Graphing Inequalities
Selam H
Novidades: Mapas Mentais de ExamTime
miminoma
Revision Timetable
katy.lay
Psychology flashcards memory
eharveyhudl
B2, C2, P2
George Moores
Edexcel Additional Science Chemistry Topics 1+2
El Smith
English Basic Grammar
tvazacconcia
Using GoConqr to study geography
Sarah Egan
FV modules 1-4 infinitives- ENTER ENGLISH
Pamela Dentler